Zatiahnuté
28°
Bratislava
Daniel
21.7.2024
Najčastejšie mýty o chudnutí: Nemusíte jesť päťkrát denne, raňajkovať a vzdať sa kávy!
Zdielať na

Najčastejšie mýty o chudnutí: Nemusíte jesť päťkrát denne, raňajkovať a vzdať sa kávy!

Zdroj: Profimedia

Nie každé odporúčanie je vhodné pre každého. Aké ďalšie tvrdenia okolo chudnutia panujú?

Koľko diét už ste za svoj život vyskúšali? Možno desiatky. A ak ste si vzali na pomoc nejakého výživového poradcu, možno vám ani to nepomohlo. Napríklad aj kvôli tomu, že vás nútil, aby ste jedli päťkrát denne.

Mýtus prvý: Keď budeme jesť iba 3x denne, nikdy neschudneme! 

Tiež sa vám všetci okolo snažia túto pravdu vnútiť? Neverte všetkému, čo počujete. Pokiaľ chcete dlhodobo dodržiavať nejaké pravidlá vo vzťahu k jedlu, potom musí vyhovovať hlavne vám! „Inak to bude iba dočasná zmena v priebehu chudnutia s tým, že sa po nejakej dobe vrátite k pôvodným návykom,“ hovorí Dr. Iva Málková zo STOB. Odporúčania vo vzťahu k počtu jedál za deň sa veľmi líšia. Najnovšie výskumy ukazujú, že stačí jesť dokonca iba 2x denne! Kde je teda pravda? „STOB už tridsať rokov odporúča jesť 3x až 5x denne podľa toho, ako to komu vyhovuje, a tiež podľa zloženia jedla. Musíme jesť toľkokrát, aby sme nemali hlad,“ dodáva výživová špecialistka. 

unsplash.com/fallon-michael

Mýtus druhý: Keď nebudeme raňajkovať, neschudneme  

Ani to takto striktne neplatí. Je jasné, že keď vynecháte raňajky a potom celý deň nič nepozriete, určite schudnete - avšak za akú cenu? Keď vynecháte raňajky a najete sa za tri hodiny, svet sa nezbúra. Nie je dôležité to, či jeme 3x alebo 5x denne, ale to, aby sme nemali desaťhodinovú pauzu medzi jedlami. Je ale dokázané, že keď nebudeme raňajkovať ani obedovať, popoludní nás pravdepodobne prepadne vlčí hlad a zjeme toho viac, než keby sme si ráno dali raňajky   

Mýtus tretí: Keď budeme jesť sacharidy, nikdy neschudneme 

Na zdravie a správne fungovanie nášho tela potrebujeme aj sacharidy. Avšak tie správne. „Veľa záleží na tom, akou rýchlosťou a v akom množstve sa dostávajú do krvi. Čím vyrovnanejšiu hladinu cukru v krvi máme, tým dlhšie pauzy medzi jedlami si môžeme bez pocitu hladu dovoliť. Ak si ale dáme na raňajky napríklad suchý biely rožok, ktorý má vysoký glykemický index, budeme mať za chvíľu hlad. Pokiaľ si dáme pečivo celozrnné s nejakým zdrojom bielkovín a tukov, výkyvy budú menšie,“ hovorí Iva Málková. Samozrejme že keď sa budete ládovať sušienkami a šiškami, určite neschudnete.  

Profimedia

Mýtus štvrtý: Čím viac cvičíme a potíme sa, tým viac zhodíme   

Chudnutie je hlavne o príjme a výdaji. Energetickú rovnováhu dosiahneme skôr úpravou jedálnička než pohybom. Samozrejme aj ten je dôležitý, vďaka pravidelnému pohybu si zvyšujeme množstvo svalov, a tým je aj vyšší náš bazálny metabolizmus. Pokiaľ ide o potenie – potenie nie je dôkazom, že spaľujete kalórie. Je to iba známka toho, že ochladzujete povrch tela pri zahriatí. Baliť sa teda do igelitu a podobne je nezmysel.   

Mýtus piaty: Keď budeme jesť v noci, priberieme  

Dajte tomuto mýtu červenú a niekam ho vyhoďte. Neexistuje žiadny presvedčivý dôkaz, že neskoré jedlo spôsobí, že priberiete na váhe. Jediné, čo sa vie, je to, že príliš kalorické jedlo spôsobí, že priberiete. Iste, pokiaľ si budete večer vyberať vysoko kalorické potraviny a prejedať sa, nikdy neschudnete. Že by sa ale vaša nočná potravinová jazda automaticky ukladala do tukových zásob, nie je pravda. Ako hovorí Dr. Marry Flynn, nutričná špecialistka z nemocnice Miriam v Providence, naše telo trávi kalórie rovnakým spôsobom ráno, na poludnie aj večer. Záleží teda len na tom, čo si vyberiete.  

unsplash/jarritos-mexican

Mýtus šiesty: Kofeín nie je vhodný pri chudnutí  

Tento mýtus medzi dietárkami koloval dlho a stále ho nutriční špecialisti odporúčajú. V skutočnosti je to tak, že keď budete konzumovať kávu s mierou (2 až 3 šálky denne), určite to procesu chudnutia nevadí, a dokonca vám to prospeje vďaka obsahu antioxidantov. Výskumy dokonca naznačujú, že kofeín pomáha znížiť riziko vzniku cukrovky 2. typu, Parkinsonovej choroby či niektorých typov rakoviny. Káva teda áno, len bez smotany, cukru a šľahačky. 

Mýtus siedmy: Funguje jedine to, že jeme čo najmenej  

Pokiaľ si so všetkými diétami tykáte ako s najlepšou kamarátkou, potom pre vás najskôr bude platiť úplný opak. Zvyknite si na viac menších jedál denne, musíte sa takzvane „rozjesť.“ Zrejme vás prekvapí, koľko kvalitného jedla (ovocie, zeleniny, kvalitných syrov, celozrnných produktov, mäsa) by ste do seba mali dostať, aby metabolizmus fungoval tak, ako má, a telo dostalo správnu energiu – prázdne kalórie sú cestou do pekla. 

Súvisiace články

Najčítanejšie