Zatiahnuté
Bratislava
Vratko
29.11.2024
Odborníci upozorňujú, že polovica detí drží ceruzku zle! Viete, čo s tým?
Zdielať na

Odborníci upozorňujú, že polovica detí drží ceruzku zle! Viete, čo s tým?

Zdroj: Profimedia

Máte doma predškoláka a absolvovali ste zápis do prvej triedy? Možno ste sa aj vy stretli s tým, že vaše dieťa upozornili na zlý úchop pera či ceruzky.

Problém s jemnou motorikou má mnoho dnešných detí. Máloktorí rodičia si uvedomujú, že nesprávny, kŕčovitý úchop je úzko spojený so svalovým napätím v celom tele. Ako si s týmto problémom poradiť?

Rodičia veľakrát ani nevedia, ako má vlastne správny úchop vyzerať, a aké problémy môže dieťaťu nesprávne držanie ceruzky alebo pera v budúcnosti spôsobiť. Pri hodnotení správneho držania si pritom niekedy nie sú isté ani niektoré učiteľky v materských školách.

Profimedia

Ako deťom pomôcť, aby sa problém zlepšil?

Špeciálna pedagogička Světlana Drábová zo svojej praxe odhaduje, že sa so zlým úchopom potýka zhruba polovica predškolských detí. "Trúfam si povedať, že nesprávny úchop má viac ako polovica predškolákov. Avšak rodičia i škola môžu deťom pomôcť obstaraním kvalitných a pre detské prsty určených pomôcok," dodáva Drábová. Správny úchop a sed totiž patrí medzi základné zručnosti, ktoré by si dieťa malo osvojiť ešte pred nástupom do prvého ročníka.

Odborníci na diagnostiku špecifických porúch učenia sa často stretávajú s deťmi, ktoré týmito nedostatkami trpia. "V praxi sa s nesprávnym úchopom - prípadne s inými grafomotorickými oslabením, stretávam pomerne často. Mnohí sa dokonca mylne domnievajú, že správne držanie písacích potrieb si má žiak osvojiť až v prvej triede. To už je ale neskoro," vysvetľuje špeciálna pedagogička Drábová.

Aké sú príčiny tohto problému?

Odborníci ich vidia hneď niekoľko, napríklad: Deti sa už od batoľacieho veku hýbu menej a menej, pretože rodičia používajú autosedačky nielen na nevyhnutne potrebný čas, kvôli malým priestorom v kočíkoch a vozoch, plávajúcim podlahám, ktoré kĺžu, dochádza k odchýlkam vo vývoji hrubej motoriky, a tým i jemnej motoriky.

"Následne sa prejavia ťažkosti v oblasti grafomotoriky. Ide o nesprávny sed (mnohokrát deti kľačia na stoličke, nemajú zafixovaný sed), čo spôsobí, že jedinec nie je schopný plynule posúvať ruku po podložke a nie je možné ruku pri písaní a kreslení uvoľniť. Preto je dôležité, aby sa dieťa učilo držať ceruzku správne. V opačnom prípade môžu byť jedným z prejavov aj dysgrafické ťažkosti (dieťa nie je schopné osvojiť si písaciu formu)“ objasňuje špeciálna pedagogička.

V rámci rozvoja grafomotorických zručností dieťaťa je potom správny úchop samostatnou témou, ktorá podľa odborníčky ovplyvňuje rad ďalších funkcií. "Málokto si uvedomuje, že nesprávny, kŕčovitý úchop je úzko spojený so svalovým napätím v celom tele. Na písanie a kreslenie sa totiž podieľa približne 200 svalov ruky a tela. Ruka je prepojená s orofaciálnou oblasťou, takže úchop priamo ovplyvňuje tvárové svalstvo, a predovšetkým rečové schopnosti. Ak je teda ruka v napätí, stuhnú nám čeľusť aj jazyk a myšlienkové procesy fungujú pomalšie," dodáva Drábová. Špeciálna pedagogička preto rodičom odporúča dávať deťom do ruky ergonomicky tvarované písacie potreby, ktoré dieťa intuitívne navedú k správnemu úchopu.

Profimedia

Súvisiace články

Najčítanejšie