Ako spoznáte, že vášmu telu chýba železo? Tieto príznaky nepodceňujte!

Ako spoznáte, že vášmu telu chýba železo? Tieto príznaky nepodceňujte! Zdroj: Profimedia
Železo je dôležitý minerál, ktorý náš organizmus potrebuje prijímať v pravidelnom množstve. Zistite, či vám nechýba a aj to, v ktorých potravinách sa nachádza v najväčšom množstve.

Železo telo potrebuje na výrobu dvoch proteínov - hemoglobínu a myoglobínu. Bez nich by sme nemohli fungovať. Hemoglobín pomáha červeným krvinkám presúvať kyslík z pľúc do zvyšku tela, myoglobín zase privádza kyslík do svalov. Popri tom železo pôsobí všade v organizme a nezaobídeme sa bez neho.

Spočiatku si možno ani nevšimnete, že ho máte málo, pretože naše telo dokáže využívať zásoby železa, ktoré sú uložené vo svaloch, pečeni či kostiach. Avšak keď sa tieto zásoby minú, vaše červené krvinky začnú tvoriť menej červeného farbiva (hemoglobínu) a po celom tele začne kolovať menej kyslíka. Dôsledkom toho je anémia, čiže chudokrvnosť.

Ako sa nedostatok železa prejaví?

Môžete sa cítiť unavení, ospalí a môžu vás bolieť svaly. Vaša pokožka bude bledá až biela, môžete mať studené ruky, môže vás bolieť hlava a môžu sa objaviť problémy s trávením. Imunita bude znížená, takže vaša telesná teplota sa môže líšiť od normálneho stavu. To všetko bude mať vplyv na vašu schopnosť koncentrácie. Horšie si budete pamätať veci. Celkovo sa tiež anémia prejavuje pocitom nedostatku dychu, aj pri malej námahe vám môže búšiť srdce.

Čo nízku hladinu železa spôsobuje?

U zdravých ľudí je príjem železa v bežnej strave dostačujúci, ak je ale vaša strava menej hodnotná, môže sa stať, že máte železa málo. Rovnako v prípade väčšej straty krvi napríklad pri väčšej operácii alebo pri silnejšej menštruácii (počas menštruácie môžu ženy stratiť až 0,7 miligramu!). Hladina železa klesá tiež s vekom, pretože ľudia všeobecne postupne jedia menej.

Deficitom železa trpia tiež vrcholoví športovci, najmä vytrvalostné bežkyne. Železo strácame tiež potením, takže nadmerný tréning môže viesť k vnútornému krvácaniu a k strate železa. Veľa ľudí máva horšiu vstrebateľnosť železa aj kvôli tomu, že majú málo žalúdočnej kyseliny - aby sa totiž železo dobre vstrebalo, pH žalúdka by malo byť kyslejšie.

Zdroj: Profimedia

Koľko železa potrebujeme?

Denná potreba železa je u mužov medzi 8 až 10 miligramami, u žien je to viac: 15 až 18 miligramov. V tehotenstve je toto množstvo ešte vyššie, približne 27 miligramov za deň. V menopauze už ženám postačí rovnaké množstvo ako mužom (z dôvodu straty menštruácie). Ak ste vegetariáni, môžete mať železa menej, pretože nekonzumujete živočíšne bielkoviny, preto by ste mali denné množstvo zdvojnásobiť.

Kde nájdete najviac železa?

Veľa železa nájdete v morských rybách, bielej fazuli, šošovici, v špenáte alebo hovädzej pečeni. Nutné je tiež konzumovať dostatok potravín bohatých na vitamín C, ktorý pomáha železo absorbovať. Prednosť dávajte kivi, ostružinám, jahodám, ríbezliam. Zeleninu uprednostňujte s tmavými listami, ide o špenát, rukolu, kvaka. Bohaté na železo sú petržlen, bazalka a mäta, ale iba v čerstvom stave. Veľa železa nájdete aj v kvasniciach, obilných klíčkoch a celozrnných potravinách. Pozor, nepreháňajte to s mliečnymi výrobkami, ktoré obsahujú vápnik. Ten zabraňuje vstrebávaniu železa.

Pozor! Nedostatkom železa často trpia aj malé deti. Zistite, či im nechýba!

Zdroj: prozeny.blesk.cz

TV Program

12:30 Top Star
12:50 Nové bývanie
13:50 Na chalupe
11:30 Veľké upratovanie X.
12:50 Profesionáli VIII.
13:40 Simpsonovci XXVI.
11:50 Vražedné čísla VI.
13:05 Kosti X.
14:05 9-1-1: Texas
12:30 Bolek a Lolek idú do sveta
12:40 Bob a Bobek králiky z klobúka
12:50 Knihy od Stonožky
11:30 Síla naděje
13:20 Můj šálek kávy
15:05 Za zavřenými dveřmi