Ako ochrániť dieťa pred bitkou, keď pri ňom nie ste? Poradí detská psychologička!

Ako ochrániť dieťa pred bitkou, keď pri ňom nie ste? Poradí detská psychologička! Zdroj: Profimedia.sk
Deti medzi sebou dokážu byť niekedy veľmi kruté. Kým sú malé a je pri nich rodič, ochráni ich pred všetkým zlým. Čo robiť v prípade, ak dieťa ide do škôlky a už nebude pod ochrannými krídlami rodičov?

Pred pár dňami som bola so synom na detskom ihrisku. Má len dva roky a miluje byť v spoločnosti najmä starších detí. Zhodou okolností boli na spomínanom ihrisku aj dvaja o pár rokov starší chlapci. Kým môj syn sa chcel s nimi hrať a naháňať, oni si ho vyhliadli ako vhodnú obeť. Začali na neho agresívne vykrikovať: „Zbi ho, zbi ho!“ Jeden sa za ním rozbehol, začal na neho kričať a ceriť zuby. Ja som sa na celé toto nešťastné divadlo pozerala ako prikovaná. Nevedela som, čo mám robiť. Zasiahnuť? Počkať, či si ho dovolia aj fyzicky napadnúť? Ako som tam tŕpla, k jednému z chlapcov prišla jeho matka a s pokojným hlasom mu dohovorila, aby prestal kričať. Hoci chlapec stíchol, o pár minút neskôr sa divadlo opakovalo. Môj syn sa našťastie vybral preč a celú túto nešťastnú scénu nevnímal ako niečo negatívne. Našťastie. V tom mi však napadlo, čo bude robiť, ak pôjde do škôlky a ja nebudem môcť zasiahnuť? A možno tam v tom momente nebude ani vychovávateľka?

Chrániť svoje dieťa je prirodzené

Oslovila som preto úspešnú detskú psychologičku Máriu Balážovú, ktorá rodičom poradila, čo v podobnej situácii robiť. „Asi ide hlavne o to, že rodič má v sebe také niečo ochraniteľské voči vlastnému dieťaťu. Takže nás zaplavuje množstvo vlastných emócii vo chvíli, keď sme svedkom takej scény. Hneď máme tendenciu ísť dieťa zachraňovať, radiť mu, prípadne ho nejako uchlácholiť, aby sa mu uľavilo. Aby necítilo bolesť, zlosť, zahanbenie, pocit odstrčenia... Dieťa sa však s týmito pocitmi bude stretávať vo svojom živote... Každý skôr, či neskôr pocíti nepríjemné emócie. A tak nejako očakávame od starších detí, že si budú vedieť poradiť s rôznym spektrom emócii. Ale neočakávame od nich príliš, najmä keď sme sa snažili ich od týchto emócii uchrániť čo najdlhšie?“ hovorí psychologička a dodáva: „Prvé konflikty na pieskovisku alebo v škôlke sa dajú brať ako dobrá škola v spoznávaní rôznych pocitov. Namiesto toho, aby sme hneď hľadali riešenie pre dieťa, núkali mu rôzne stratégie, čo by mohlo/malo robiť, mohli by sme zostať s jeho pocitmi...RODIČ, nádych a výdych... Ako prvá reakcia, ak sa nám dieťa zdôverí, že mu niekto v škôlke robil zle - môžem sa ako prvé opýtať namiesto: "Ty moje chúďatko a čo sa stalo?" radšej: "Aha, hmmmm, ako si sa cítila?" "Aké to pre teba bolo?". Dieťa možno odpovie: "Ale, išla som sa potom hrať s Luckou ..." a veselo odkráča. Možno len potrebovalo počuť našu reakciu.“

 

Zdroj: Profimedia.sk

​Vrátiť bitku alebo nie?

Je pravda, že tieto scény rodič nemá veľmi šancu ovplyvniť, keď je dieťa v škôlke. Sú to vždy náročné situácie pre rodiča, ktorý tam nie je a nemôže nič ovplyvniť. Ale čo by ste robili napríklad na ihrisku? Zobrali druhému dieťaťu hračku, prípadne vrátili mu buchnát? „Predstavujem si teda situáciu, ako kážeme dieťaťu, aby vrátilo buchnát...??? Dôležité je zaoberať sa s tými emóciami, ktoré sa pri celej tejto situácii objavujú. Nepodsúvať dieťaťu vlastné zranené emócie, kde každý útok považujeme za niečo, čo naše dieťa nerozdýcha. Možno ho to práve naučí do budúcnosti lepšie si vyberať priateľov. Takých, ktorí ho počúvajú a zdieľajú rovnaké hodnoty,“ dodala na záver Mária Balážová.

 

Zdroj: Profimedia.sk

Máte tip na skvelý domáci recept? Pošlite nám ho!

TV Program

20:35 VŠETKO ČO MÁM RÁD
22:30 Na ulici po opici v žltých šatách
00:35 Nebezpečne námesačná
20:25 Deň nezávislosti
23:20 Komici
02:10 Rasisti
21:00 9-1-1 III.
21:55 NAJHĽADANEJŠÍ
22:55 Bez druhej šance
21:35 Krtko
22:05 Kúzlovanie
22:15 Medzi nami zvieratkami
20:15 Altamira
21:55 Old Boy
23:50 Strážce spravedlnosti I.