Máte dieťa s celiakiou? Zabezpečte mu dostatočný prísun týchto živín

Máte dieťa s celiakiou? Zabezpečte mu dostatočný prísun týchto živín Zdroj: Thinstockphotos
Zistili vášmu dieťaťu celiakiu a robíte si starosti, či nebude ochudobnené o dôležité vitamíny? Zabezpečte mu plnohodnotnú bezlepkovú stravu s dostatkom látok, ktoré mu zabezpečia zdravie a imunitu.

Celiakia je vo veľkej miere genetickým ochorením. Ak ňou trpí jeden z rodičov, je dôležité, aby sa dali vyšetriť aj deti. Je veľký predpoklad, že celiakia sa môže vyskytnúť aj u nich.

Príznaky celiakie sa u každého pacienta prejavujú iným spôsobom. Niektorí ľudia majú rôzne  gastroenterologické ťažkosti, iní nemusia mať zo začiatku vôbec žiadne príznaky a diagnózu sa dozvedia až po testoch.

Medzi najbežnejšie prejavy celiakie patria tieto príznaky:

  • občasná nevoľnosť po jedle, kŕče
  • časté hnačky
  • zápchy a problémy s vyprázdňovaním
  • psychické problémy ako nesústredenosť, podráždenosť, krvácanie z nosa
  • chudnutie
  • anémia
Zdroj: Thinstockphotos

V detskej strave by nemali chýbať tieto živiny:

Vitamíny skupiny B

Nájdete ich v mlieku a v mliečnych výrobkoch, ďalej v mäse, rybách, vajíčkach, ale tiež v strukovinách, listovej zelenine, v pohánke, v amarante a podobne.

Vápnik

Najviac vápniku sa nachádza v maku, v slnečnicových semienkach a orechoch, v mlieku a mliečnych výrobkoch, ďalej v strukovinách, v listovej zelenine, vo vaječnom žĺtku, v sóji a podobne. Deti by mali dostávať aj pravidelnú dávku rýb, najviac vápnika obsahujú sardinky a losos. Vápnik sa v tele lepšie vstrebe, ak sa bude prijímať spolu s vitamínom D a s kyselinou listovou.

Železo

Aby deťom nechýbalo železo, pripravujte im aspoň dvakrát do týždňa rybu, dvakrát mäso a jedno až dve vajcia za týždeň. Ďalej mu doprajte strukoviny, špenát a bezlepkové celozrnné obilniny.

Zdroj: Thinstockphotos

Vláknina

Dostatočný prísun vlákniny je rovnako dôležitý pre deti, ako aj pre dospelých. Zabezpečí dobré trávenie a vyprázdňovanie. Deťom s celiakiou môžete zabezpečiť jej dostatok prostredníctvom bezlepkových celozrnných obilnín, ako napríklad ryža, pohánka, amarant, proso, ale aj strukoviny, či orechy. Dôležité je dávať deťom pravidelné dávky čerstvého ovocia a zeleniny.

TV Program

05:40 Krimi
06:15 RANNÉ NOVINY
08:30 Súdna sieň
05:30 DIVOKÉ KONE II.
07:15 Moja mama varí lepšie ako tvoja
08:15 Panelák
05:10 Profesionáli III.
05:50 NAŠI II.
06:25 ZÁCHRANÁRI
05:10 Sherm a jeho mikróby
05:25 Ferdo Mravec
06:00 Altair v Hviezdnom kráľovstve
05:10 Síla naděje
07:05 Milosrdné lži
09:45 Z ulice na green