Zatiahnuté
10°
Bratislava
Anežka
2.3.2024
Zdravo sa stravujete, cvičíte, ale stále vás trápi vytŕčajúce bruško? TOTO môže byť dôvod!
Zdielať na

Zdravo sa stravujete, cvičíte, ale stále vás trápi vytŕčajúce bruško? TOTO môže byť dôvod!

Zdroj: Profimedia

Veľa mamičiek má to šťastie, že sa im brušné svaly a elasticita brušnej steny vrátia do pôvodného stavu približne za 6 či 8 týždňov po pôrode. Čo ale robiť, ak ste toto šťastie nemali a bruško úplne stratilo tvar?

Mnoho žien po pôrode trápi tento problém a vôbec o ňom nevedia, pritom sa im dá veľmi účinne a efektívne pomôcť. Diastázou však môžu trpieť aj muži či ľudia s nadváhou. Majú ju aj takmer všetky novorodeniatka, v tomto prípade však nejde o nič vážne či nezvyčajné. Bábätko si diastázu vďaka vývojovým polohám “rozcvičí” samo.

Patrik Vyskočil je opäť single. Aké ženy sa mu páčia?

Čo je to diastáza brušných svalov?

Svaly tvoriace prednú stenu brucha sú spojené tkanivom respektíve väzivom nazývaným Linea Alba. Priveľký vnútorný tlak spôsobí, že dôjde k uvoľneniu, respektíve natiahnutiu tohto väziva, ktoré je v dôsledku narastajúceho bruška počas tehotenstva oslabené. To potom viac nedokáže udržať ľavú a pravú stranu brušného svalu (musculus rectus abdominis) pokope a tak dochádza k jeho rozostupu a teda k vyklenutiu brušnej dutiny. Vytvorí sa medzera, ktorá sa často tiahne od hrudnej kosti až po lonovú kosť.

Riešenia/liečba

Vo Vitalclinic sa téme vytŕčajúceho bruška venujeme bližšie. Proces boja s diastázou sa u nás začína vstupným vyšetrením - diagnostikou, kde v prvom rade zisťujeme, či máte diastázu a v akom rozsahu.

V rámci tohto vstupného vyšetrenia vám vykonáme testy na hlboký stabilizačný systém, ukážeme a vysvetlíme funkciu a dôležitosť bráničného dýchania a správneho zapojenia brušného svalstva, vysvetlíme kontraindikácie niektorých cvikov a ukážeme dôležitosť práce s vnútrobrušným tlakom. Následne odporučíme ďalší postup rehabilitácie. Cviky vás postupne naučíme, takže si neskôr budete vedieť správne zacvičiť aj doma. 

Ako na diastázu?

Krátko po pôrode si dajte pozor na nesprávne zaťažovanie priamych brušných svalov. Základom je správne cvičenie vnútorných svalov a navodenie správneho stereotypu dýchania. Úplnou kontraindikáciou sú klasické brušáky a cviky, ktoré namáhajú priamy brušný sval, pretože tie diastázu iba zhoršujú. Svaly sa síce zväčšujú, ale nepribližujú sa k sebe. Veľmi dôležité je dodržiavať rehabilitačný plán. Treba cvičiť aj doma a to aj niekoľkokrát denne. Cvičiť raz - dvakrát do týždňa nestačí. Ak si však momentálne pri starostlivosti o novorodeniatko nenájdete čas na pravidelné cvičenie, nezúfajte, s diastázou je možné bojovať kedykoľvek, aj niekoľko rokov po pôrode. Nezabúdajte však na správne pohybové stereotypy, aby ste si svoj stav medzičasom ešte nezhoršili.

vitalclinic

Tipy pre mamičky

Prevenciou diastázy po pôrode je popôrodný sťahovací pás. Popôrodný pás slúži ako opora pre bruško a chrbát a napomáha zavinovaniu maternice. Popôrodný pás by sa mal nosiť po dobu šestonedelia, 24 hodín denne, no prekážkou nie je, ak ho na pár hodín odložíte. Myslite ale na to, že pri vyššej záťaži, čiže aj pri manipulácii s bábätkom, by ste ho mali mať vždy. Úplným základom po pôrode je však dbať na správne líhanie a vstávanie z postele cez bok.

Ak aj patríte medzi mamičky, ktoré z pôrodnice odchádzali bez komplikácii a čoskoro ste boli v kondícii ako pred otehotnením, nezabúdajte popri materských povinnostiach na seba. Aj preventívne odporúčame pracovať na zlepšení pohybových stereotypov, aby ste sa neskôr vyhli bolestiam v rámci pohybového aparátu.

Takto zistíte, či máte diastázu: 

Na koho sa v prípade diastázy obrátiť?

Ak máte  po samovyšetrení podozrenie na diastázu, v prvom rade vám určite odporúčame vyhľadať vo svojom okolí fyzioterapeuta, ktorý má s problematikou diastázy skúsenosti, dokáže ju správne diagnostikovať a zvoliť efektívnu konzervatívnu liečbu v podobe cielenej rehabilitácie. V mnohých prípadoch nie je vôbec potrebné diastázu operovať. Ak sa ja rozhodnete podstúpiť  operáciu, problém sa žiaľ nevyrieši navždy a naďalej je potrebné pracovať na správnom držaní tela, správnych pohybových stereotypoch, spevnení trupu a mnohých ďalších návykoch, pretože aj napriek operácii sa môže “vytŕčajúce bruško” prinavrátiť.

Autor článku: Mgr. Natália Vavrinská, fyzioterapeut, Vitalclinic

Súvisiace články

Najčítanejšie