Prírodné náhrady cukru: Ktoré sladidlo je pre vás najvhodnejšie?

Prírodné náhrady cukru: Ktoré sladidlo je pre vás najvhodnejšie? Zdroj: Thinkstockphotos
Chcete žiť zdravšie, no neviete si predstaviť svoju obľúbenú kávu alebo čaj bez kocky cukru? Sladkého sa nemusíte hneď vzdávať, vymeňte však biely cukor za zdravšiu alternatívu.

Najlepšou voľbou sú prírodné sladidlá. Ako pri všetkom, aj tu však platí, že nič netreba preháňať. Čo je teda najprijateľnejšou náhradou bieleho cukru?

Trstinový cukor

Je to podobné ako s tmavým pečivom. Ľudia po ňom siahajú preto, že je hnedý, teda zdravší. Alebo si to aspoň myslia. V porovnaní s klasickým cukrom to však zase taká výhra nie je, aspoň čo sa týka jeho energetickej hodnoty. Tá je takmer rovnaká, teda asi 100kJ na jednu lyžičku.

Zdroj: Thinkstockphotos

Jediný rozdiel je v tom, že biely cukor je chemicky upravený tak, aby jednoducho lepšie vyzeral. Variant vyrobený z trstiny je na tom o trochu lepšie, mal by obsahovať melasu, ktorá je zdrojom minerálnych látok a vitamínov. Cukor napriek tomu nie je ideálny zdroj vitamínov.

Stévia

Ako sa zdá, stévia je najlepšou náhradou cukru, po ktorej môžete siahnuť. Napriek tomu, že má omnoho vyššiu „sladivosť“, jej energetická hodnota je 0 kalórií. Je teda skvelá pre zníženie rizika diabetu.

Zdroj: Thinkstockphotos

Z tohto hľadiska je lepšou voľbou ako napríklad med. Stévia však neobsahuje žiadne ďalšie živiny, navyše má ľahko kovovú až horkú chuť, čo je tiež mínusom. Aj preto sa v nápojoch takmer vždy mieša s cukrom.

Med

Ak nechcete sladiť cukrom, dajte si med - tak nejako k tomu pristupuje mnoho ľudí. Ak však chudnete, radšej naň zabudnite. Hoci je med zdravšou formou sladenia, bohužiaľ je takmer rovnako kalorický ako biely cukor, takže nie je vhodný pre obéznych ľudí a diabetikov.

Zdroj: Thinkstockphotos

Na druhej strane má však zdravotné benefity v podobe antioxidantov a polyfenolov, ktoré najmä teraz na jeseň pomáhajú našej imunite. Ak ale chcete schudnúť a držíte redukčnú diétu, med by sa vo vašom jedálničku nemal objavovať rovnako ako cukor.

Agávový sirup

Agávový sirup je svojou chuťou veľmi podobný rafinovanému cukru, ale jeho  „sladivost“ je omnoho vyššia. Takže ho na ochutenie budete potrebovať oveľa menej.

Zdroj: Thinkstockphotos

Obsahuje tiež  málo glukózy, takže patrí medzi sladidlá s nízkym glykemickým indexom, čo rozhodne ocenia nielen diabetici.Na druhej strane však obsahuje príliš veľa fruktózy, preto by ste mali byť pri jeho užívaní skutočne opatrní a nespoliehať sa naň ako na zázračné sladidlo.

Melasa

Melasa je v podstate odpad, ktorý vzniká pri rafinácii bieleho cukru. Je to hnedá tekutina, sirup, ktorého energetická hodnota je nižšia ako v prípade bieleho alebo trstinového cukru. Podľa mnohých odborníkov je tiež lepším sladidlom ako med. Obsahuje totiž iba tretinu jeho energetickej hodnoty.

Zdroj: Pinterest

K tomu všetkému v ňom nájdete aj minerálne látky ako je fosfor, vápnik, železo, draslík, sodík, zinok, vitamíny zo skupiny B, C, kyselinu listovú a nenasýtené mastné kyseliny. Je vhodným adeptom na sladenie pri redukcii váhy.

Zdroj: prozeny.blesk.cz

TV Program

21:50 INKOGNITO
23:00 Myšlienky vraha IV.
23:55 Profesionáli II.
20:15 Plán úteku 2
22:20 INFORMÁCIE PRE TIPUJÚCICH
22:20 V divočine s Bearom Gryllsom
21:00 C.S.I.: Kriminálka Las Vegas VIII.
22:00 C.S.I.: Kriminálka Las Vegas VIII.
22:55 ŽREBOVANIE
21:35 Sam a Max
22:00 Jahôdka a jej kamaráti II.
22:20 Požiarnik Sam X.
20:15 Pohanský král
22:15 Alibi na klíč
23:55 Všechny prachy světa