Nadmerné solenie spôsobuje rakovinu: Koľko soli znesie organizmus?

Nadmerné solenie spôsobuje rakovinu: Koľko soli znesie organizmus? Zdroj: Thinstockphotos
Máte aj vy dilemu, koľko by sme mali soliť a akú soľ používať? Poradíme!

Koľko by sme mali soliť? Aby telo dobre fungovalo potrebuje prijať určité množstvo soli. Ak to preženieme hrozí nám nebezpečenstvo.

Istý prísun soli naše telo dokáže vylúčiť a vysporadať sa s ňou. Avšak nadbytočné solenie môže človeku uškodiť. Ak si oraganizmus nedokáže poradiť s priveľkým množstvom soli, ukladá sa do krvi. Avšak "nesolenie" tiež nie je najlepšia voľba pre zdravie. Koľko teda soliť primerane?

Škodí či neškodí?

Odporúčania lekárov sú všeobecne známe: skromnejšie solenie jedál je najlepšou ochranou proti vysokému krvnému tlaku a kardiovaskulárnym ochoreniam. Lenže najnovšie belgické štúdie tvrdia opak: zvýšené množstvo soli v tele vôbec nechráni proti infarktu myokardu a cievnej mozgovej príhode. A dokonca vraj soľ neškodí ani srdcu! Američania sú však proti: na zjazde American Heart Assiociaton opätovne varovali, že soľ je zodpovedná za kardiovaskulárne ochorenia a vysoký krvný tlak. Ako to teda je?

Britskí odborníci sa zhodujú s americkými a dodávajú, že soľ môže byť zodpovedná aj za znik rakoviny. Ak je strava preťažená soľou, tak zdvojnásobuje riziko rakoviny. Medzi najnebezpečnejšie jedlá vinné za vznik rakoviny sú spracované potraviny a hotové jedlá. Rovnako nepriaznivé potraviny, ktoré môžu zvýšiť množstvo soli v tele  sú slanina, chlieb a pečená fazuľa. Pre Daily mail povedal Dr. Tim Key z epidemiologického ústavu Cancer Research UK, že konzumácia 12 gramov soli denne zdvojnásobuje pravdepodobnosť vzniku rakoviny žalúdka. Práve „ona“ zabíja viac ako 6400 Britov ročne. Z tohto dôvodu odporúčajú odborníci dennú dávku 6 gramov soli pre dospelého človeka. A je vraj úplne jedno akú soľ si vyberiete!

Aj na Slovensku solíme veľa!

Na Slovensku zje dospelý človek v priemere 12 až 18 gramov soli denne. V porovnaní s Britmi, sme na tom teda oveľa horšie! Nezabudnite na to, že soľ, ktorú pridávate so jedál počas prípravy, tvorí len pätinu celkového príjmu soli. Ostatné látky sa vám dostávajú z priemyselne nespracovaných potravín. Tie obsahujú soľ alebo rôzne podoby zlúčeniny sodíka.

Výskum poukazuje  na pozoruhodné výsledky!

Najnovšie štúdie sa zamerali na 40. tisíc ľudí stredného veku v Japonsku, ktorí denne pili, fajčili a nemali diétu. Sledovali ich presne 11 rokov a za ten čas prijali  12 až 15 gramov soli denne. Vedci zistili, že u týchto ľudí sa spustil vznik rizika rakoviny až dvojnásobne.

Vedúci výskumu Dr. Shoichiro Tsugane povedal pre Daily mail: „Okrem príjmu soli, štúdie tiež ukazujú, že fajčenie a nízka spotreba ovocia a zeleniny zvyšuje riziko vzniku rakoviny žalúdka, a to najmä u mužov. Z toho vyplýva, že je dôležité obmedziť príjem soli v našom každodennom stravovaní. Nielen kvôli zníženiu rizika vzniku rakoviny žalúdka, ale aj na ochranu pred ochorením srdca,“ upozorňuje skúsený odborník.

Zdroj: Thinkstockphotos

Jeho výsledky boli zverejnené v odbornom časopise British Journal of Cancer .

Pre deti platí, že  vo veku jeden až šesť rokov by mal byť príjem soli 2 gramy denne , a pre deti vo veku od siedmich do 14. rokov – 5 gramov denne.(Zatiaľ 5 gramov predsatvuje jednu polievkovu lyžicu soli).

Tip: Jedlo pri varení alebo stolovaní neprisáľajte! Rovnako nepridávajte soľ do vody, ktorú varíte na cestoviny či zeleninu – týmto spôsobom totiž odoberáte  prirodzenú chuť potravín a tiež škodíte vlastnému zdraviu.

Máte tip na skvelý domáci recept? Pošlite nám ho!

TV Program

11:00 POLICAJTI V AKCII
12:00 NOVINY O 12:00
12:30 TOP STAR
10:35 Dovidenia, stará mama! II.
11:35 Áno, šéfe USA II.
12:30 NA CHALUPE
10:45 Nákupné maniačky
11:55 UHÁDNI MÔJ VEK
12:50 Hawaii 5.0 VIII.
10:50 Jahôdka a jej kamaráti I.
11:20 Arthur a Minimojovia
11:45 Kúzlovanie
09:50 Lagerfeld - důvěrné
11:25 Dívka z románu
13:10 Okruh